Gdy Manager pracuje w organizacji biznesowej – o przynajmniej od ok 15 lat miał już okazję przechodzić różne diagnozy, analizy i badania, które dotyczyły osobowości, zachowań, kompetencji, wiedzy. Niestety nadal często brakuje niektórym wiedzy o sobie i świadomości tego, jak Jego zachowania i postawy, i on – jako człowiek, wpływa na swoje otoczenie biznesowe i relacje z ludźmi.
Trudny Manager
Miałam okazję spotkań Managera, który ma opinię trudnego we współpracy i o ile nie można Mu odmówić wiedzy merytorycznej, znajomości, produktu i organizacji – to współpracownicy skarżą się od lat na brak satysfakcjonującej współpracy z Nim, brak elastyczności w wypracowaniu rozwiązań, jego skupienie na problemach, wysoką krytyczność w ocenie różnych sytuacji i całkowity brak budowania relacji.
Przez kilka lat Manager zarządzał Zespołem, ale ze względu na konieczność pracy z ludźmi, dbania o ich rozwój i atmosferę i nieumiejętność poruszania się w tych obszarach – stracił swoje stanowisko i powrócił do roli eksperta.
Gdy wykonał badanie i spotkaliśmy się na omówienie wyników, robił absolutnie wszystko, by odrzucić informację zwrotną, podważyć rzetelność i trafność badania, przedstawiał argumenty – dlaczego te wyniki nie pokazują prawdy o tym, na jakim poziomie są Jego umiejętności intra i interpersonalne.
Trudno dyskutować z reakcją człowieka na to co słyszy o sobie – bo to on decyduje o tym jakie znaczenie nadaje sytuacji, informacji zwrotnej, jak z niej skorzysta, jakie wnioski wyciągnie i co potem z tym zrobi. Dużo jednak łatwiej takie spotkania rozwojowe prowadzi się z Managerami, którzy są dojrzali, rozumieją swoją rolę i odpowiedzialność w życiu i w pracy, są otwarci na feedback i gotowi do doskonalenia swojej EQ.
Mamy w badaniu skalę stenową od 1 do 10. Gdzie 1-2- to wyniki niskie, 9-10 – wyniki wysokie, 5-6 – to średnia dla całej populacji (wyniki pokazywane są na tle grupy kontrolnej)
Obszar osobisty |
Wynik Managera | Obszar interpersonalny | Wynik Managera |
Samoświadomość | 1 | Świadomość społeczna | 5 |
Świadomość emocjonalna | 1 | Empatia | 4 |
Pewność siebie | 1 | Otwartość na innych | 5 |
Adekwatna samoocena | 2 | Świadomość organizacyjna/ orientacja usługowa | 2 |
Zarządzanie sobą | 3 | Zarządzanie relacjami | 1 |
Kontrola własnych emocji | 4 | Perswazyjność i zarządzanie konfliktami | 2 |
Dążenie do osiągnięć | 3 | Inspirujące przywództwo i katalizowanie zmian | 1 |
Perspektywiczne planowanie i sumienność | 6 | Praca zespołowa i otwartość na dzielenie się wiedzą | 1 |
Adaptacja i przewidywalność | 4 |
Wyniki jakie pokazuje badanie Managera tłumaczą brak komfortu ludzi w pracy z Nim. Brakuje Mu wiedzy o sobie i adekwatnej oceny swoich kompetencji i umiejętności, nastawienia na współpracę z innymi i dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, otwartości na zmianę i kierowanie nią, umiejętności wywierania wpływu i zarządzania relacjami z ludźmi w biznesie.
Takie badanie i omówienie wyników, to często zachęta dla Managera do tego – by zastanowił się nad sobą, swoją karierą, działaniami jakie może podjąć by zadbać o siebie. Tu jednak nastąpiło całkowite odrzucenie wyników i opór przed działaniem rozwojowym. Być może Manager potrzebuje więcej czasu, a być może kolejne rozczarowanie (wcześniej stracił już stanowisko managerskie i było to dla Niego trudne) – np pominięcie w awansie, nagrodach, nowych projektach czy nawet utrata pracy – będzie dla Niego skutecznym motywatorem do pracy ze sobą.
Inteligencja emocjonalna jest niezbędnym zestawem wiedzy i umiejętności Managera – by mógł skutecznie zarządzać sobą i Zespołem.
***
Chcesz zbadać swój poziom inteligencji emocjonalnej – napisz do nas z użyciem formularza kontaktu na pierwszej stronie