Niektórzy się zastanawiają, czy mając już lata doświadczeń za sobą, nawyki i przyzwyczajenia można nauczyć się Inteligencji Emocjonalnej. Odpowiedź jest bardzo prosta – wszystko jest kwestią motywacji, determinacji i metody uczenia.
Jeden z Managerów w projekcie rozwoju kadry managerskiej zapytał mnie, jak oceniam Jego szanse na to, by mógł nauczyć się Inteligencji Emocjonalnej. Dostał bowiem taką informację zwrotna z Organizacji – że tego mu brakuje, a przy tak wysokim stanowisku jakie piastował – była to konieczność.
Niektórzy się rodzą z pakietem wszystkich umiejętności, niektórzy mają wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, a potrzebują np. jedynie wzmocnić wiedzę o sobie, jeszcze inni mają odwrotnie. Komuś może brakować umiejętności odnajdywania się w otoczeniu społecznym, rozumienia tego – co się wokół niego dzieje i dlaczego.
Wyzwania Managera
Opisywany Manager po zakończonym procesie rozwoju EQ powiedział w podsumowaniu, że najtrudniejsze były dla niego w rozwoju:
- Nauka rozpoznawania emocji u innych osób i odpowiednie reagowanie na nie
- Zarządzanie własnymi emocjami – szczególnie w kontaktach z osobami, które prezentowały inne standardy niż Manager
- Rozumienie dlaczego ludzie zachowują się tak, a nie inaczej i zaakceptowanie różnic interpersonalnych
- Myślenie systemowe
To, co Mu pomagało – to praktyczne ćwiczenia, literatura, możliwość porozmawiania o efektach i wsparcie przy doskonaleniu tych umiejętności w pracy z ludźmi.
Po roku kiedy się spotkaliśmy, by porozmawiać o Jego sukcesach we stosowaniu EQ powiedział: To naprawdę działa !